اشراق
اشراق
درخشش نوری است،که در باطن آدمی تجلی میکند,میدرخشد و حقایق دیده میشود

 

گفتاری از استاد بزرگ Morihei Ueshiba  موریهه ووشیبا

چون Ai معنای مشترک هماهنگی و عشق را دارد من تصمیم گرفتم که بودوی منحصر به فرد خود راAikido به نامم، اگر چه آی کی لغتی قدیمی است اما اساسا" کلمه من با آنچه مورد استفاده جنگجویان در گذشته بوده است متفاوت است.


آیکیدو تکنیکی نیست که با آن بجنگید و دشمن را مغلوب کنید آیکیدو راهی است برای حل مشکلات جهان و تبدیل انسانها به یک خانواده واحد. راز آیکیدو در هماهنگی با حرکات جهان است و آن که راز آیکیدو را درک نموده و بدست آورده می تواند بگوید که من خود جهان هستم.


هنگامی که دشمن سودای مبارزه با من - یعنی خود جهان- را دارد او ابتدا می بایست نظام هماهنگ جهان را بر هم بریزد، بنابراین در همان لحظه که قصد مبارزه با من را در سر می پروراند شکست خورده است، مسئله سرعت نیست، هیچ معیاری از زمان وجود ندارد، سریع یا آهسته ، هرچه دشمن سریعتر حمله کند من هرگز شکست نمی خورم، این بدین علت نیست که تکنیک من سریعتر از حریفم است، مسئله سرعت نیست، مبارزه قبل از آنکه آغاز شود خاتمه یافته است.


آیکیدو انعطاف پذیر است و به همین علت همیشه پیروز است. آنان که افکار پلید و ناهماهنگ در سر دارند، از ابتدا شکست خورده اند. چگونه می توان ذهن پریشان خود را منظم، دلتان را زلال و خود را با تمامی فعالیتهای طبیعت هماهنگ کنید؟ ابتدا می بایست دل خداوند را دل خودتان کنید و آن عشقی است عظیم و حاضر در تمام نقاط و زمانهای جهان. " هیچ ناهماهنگی در عشق نیست، هیچ دشمنی برای عشق وجود ندارد." ذهن ناهماهنگ دشمن با اراده خداوند یکی نیست و این دلیل واقعی شکست اوست.


رقابت در فنون، بردن یا باختن طریقت حقیقی نیست، طریقت حقیقی آیکیدو شکست نمی شناسد. پیروزی یعنی غلبه بر ذهن ناهماهنگ و پلید خود و موفق شدن در ماموریتی که به شما واگذار گردیده است. این فقط یک تئوری نیست، وقتی آن را انجام می دهید، شما قدرت عظیم یکی شدن با طبیعت را می پذیرید.


به چشمان حریف نگاه نکنید، چرا که ذهنتان به درون چشمان او کشیده می شود، به شمشیرش نگاه نکنید که با شمشیرش از بین می روید. به او نگاه نکنید که تمرکزتان را از دست می دهید. طریقت حقیقی پرورش جذبه است که با آن تمامی حریف را به طرفتان بکشید، این تنها کاری است که باید بکنیم .


من حتی اگر پشتم به حریف باشد کافی است، هنگامیکه او حمله می کند و یا ضربه ای وارد می کند، او با نیت و قصد خود، خود را مجروح می کند. من با خلقت یکی هستم، هیچ چیز دیگری نیستم. هنگامی که می ایستم، او جذب من می گردد.


در آیکیدو هیچ زمان و مکانی وجود ندارد ، در آیکیدو هیچ دشمنی وجود ندارد ، اگر فکر می کنید طریقت ما داشتن دشمن، قوی بودن و از بین بردن آن است اشتباه می کنید. طریقت واقعی، هماهنگی با هستی و متحد شدن با مرکز خلقت است. در آیکیدو ذهنیت اصلی خدمت به برقراری صلح بین انسانهاست نه ذهنیت قوی بودن و یا تمرین کردن فقط برای شکست دادن حریف.


هنگامی که از من می پرسند آیا اصول آی کی بودوی من از مذاهب گرفته شده است می گویم: خیر، اصول بودوی حقیقی من روشنایی بخش است و انسانها را به کمال سوق می دهد.


هنگامی که در هر زمان و به هرگونه به من حمله شود من خونسرد هستم، هیچ وابستگی به زندگی یا مرگ ندارم. من همه چیز را همانطور که هست به خداوند می سپارم. از وابستگی به مرگ و زندگی جدا باشید و همه چیز را به او واگذار کنید، نه فقط هنگامی که به شما حمله می شود بلکه در زندگی روزمره هم این چنین باشید.


طریقت حقیقی حرکت عشق است. حرکت جان دادن به تمامی موجودات، نه کشتن و یا ستیزه جویی با دیگران. عشق خدای نگهبان همه چیز است و هیچ چیز بدون آن نمی تواند وجود داشته باشد. آیکیدو بالفعل در آوردن عشق است.


من از انسانها همدم نمی سازم. مونس من خداوند است. موجودات خیر و شر در این دنیا همه اعضای یک خانواده هستند. آیکیدو وابستگی را کنار می نهد، امورات زندگی را بدون قضاوت به خیر و شر دسته بندی نمی کند، آیکیدو همه موجودات را در مسیر رشد و کمال قرار داده و در جهت تعالی جهان خدمت می کند.


در آیکیدو ما ذهن حریف را قبل از رویارویی با او کنترل می کنیم. یعنی او را به سمت خود جذب می کنیم. ما در زندگی با این جذبه روحمان پیش می رویم و سعی در درک کامل تری از آفرینش و جهان داریم. ما بی وقفه دعا می کنیم که جنگها انجام نپذیرد. بدین دلیل ما مسابقات را در آیکیدو بطور جدی منع کرده ایم. در روح آیکیدو حمله از روی عشق و صلح نیز همراه با آرامش است. با این هدف ما حریفان را با قدرت اراده و اقتدار پیوند زده و متحد می کنیم. بوسیله عشق است که ما قادریم دیگران را تطهیر کنیم.


آیکیدو را نخست به عنوان یک طریقت درک کنید و سپس بعنوان راهی جهت ساختن خانواده جهانی. آیکیدو فقط مختص یک کشور و یا شخص خاص نیست هدف انجام امر خداوند است. طریقت ما یکی بودن با اراده خداوند و عمل کردن به آن است. ما می توانیم بگوییم آیکیدو طریقتی است برای دور کردن شیطان با نیروی درونی بجای استفاده از شمشیر. بدین معنی که دنیای افکار شیطانی را به دنیای افکار روحانی تبدیل کنیم.


این ماموریت و هدف آیکیدو ست.
آنانکه جویای فراگیری آیکیدو هستند می بایست ذهن خود را باز کنند و با خلوص به طریقت آی کی گوش فرا دهند و بدان عمل کنند. من می خواهم انسانهایی اندیشمند به ندای آیکیدو گوش فرا دهند، نه برای آنکه دیگران را اصلاح کنند بلکه برای آنکه ابتدا ذهنیت خودشان را اصلاح کنند.
این آیکیدو است، این ماموریت آیکیدو است و باید ماموریت شما نیز باشد.


آي کي دو را با عنوان روشهايي براي دفاع شخصي و بهبود رفتار انساني مي شناسند. يک رزمي کار آي کي دو تلاش مي کند تا فنون دفاع شخصي را بدون آسيب رساندن يا حمله به ديگران انجام دهد. حرکات پايه در آي کي دو حرکات طبيعي هستند و اکثر حملات در اين سبک به صورت ذاتي و با الهام از ذات طبيعت انجام مي شوند. يک آي کي دو کار، بدون تلاش براي حمله يا تهاجم تنها مي کوشد تا خود را با شرايط هماهنگ کرده و در برابر حملات احتمالي حريفان، از خود دفاع نمايد. آنگاه در صورت لزوم از ضربات مشت يا لگد خود نيز استفاده مي نمايد.


يک آي کي دو کای واقعي بهتر مي داند که قدرت خود را بدون ضربه زدن به ديگران و يا تحقير آنان حفظ نمايد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 1 مهر 1390برچسب:AIKIDO,آیکیدو,Ueshiba , توسط مهدی لبافی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.